Zoeken in deze blog

dinsdag 1 maart 2016

Groupie 1 en 2

I
Bent u al wakker?” klinkt het vanuit de verte.
Mijn gezicht doet pijn; ik hoor mezelf kreunen.
Ik probeer mijn ogen te openen, maar alles blijft zwart.
“Ik ben zeer tevreden, de operatie is uitstekend gelukt.” ...

Ik kijk in de spiegel en zie háár. Een volmaakte kopie, zelfs het kuiltje in mijn wang is hetzelfde.
Ik loop naar mijn kledingkast en neem de wijnrode jurk eruit. Ik glimlach naar mijn spiegelbeeld.

Ik ga op de eerste rij in het midden zitten, zoals altijd.
De zaal klapt, als zij het podium betreedt. Ik probeer haar blik te vangen, maar ze kijkt een andere richting uit. Ik heb geduld: straks zal ze zingen, speciaal voor mij. Mijn idool, mijn tweelingziel, mijn alles.

Weekwinnaar op 120w week 09 2016

II


Als ze het podium betreedt, ziet ze haar zitten, pontificaal op de middelste stoel van de voorste rij. Dit kán niet waar zijn: het is alsof ze in de spiegel kijkt. Ze onderdrukt de neiging weg te rennen naar de beslotenheid van de kleedkamer, maar vluchten is geen optie, het publiek verwacht haar.
Opzij kijken en haar hunkerende blik vermijden. Niet weer meegezogen worden.

Ze werkt haar programma af zonder passie. Het applaus is minder enthousiast dan anders. Vanuit de voorste rij wordt haar een boeket met veertig rode rozen toegeworpen. Zonder de zaal in te kijken, pakt ze het op en loopt het podium af.

Als ze buiten naar haar auto loopt, hoort ze het getik van haar hakken …

Geplaatst op 120w bij themawoord Groupie week 09 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten