Zoeken in deze blog

zaterdag 21 oktober 2017

Leeg huis

van buiten lijkt dit huis een mausoleum
binnen schuifelt een man 
in een grijs pak
als een schaduw in het avondlicht 
een muis komt plat tevoorschijn 
uit mijn pyamabroek 
gillend klim ik op een stoel 
daar heb je op geslapen, lacht mijn broer 

mijn vader fluistert over de man 
die zich verhing in eigen huis
achter grijs beslagen ramen
een tafel met een bord 
vol groene schimmel en een vissenkom
aan het plafond een lege haak

mijn moeder plukt overhangende 
takken van paarse seringen
uitbundig bloeiend langs de vaart
achter het verlaten huis
vult lege vazen
ons huis geurt naar dood
 
sindsdien
 sluipen muizen door mijn dromen
kruipen witte maden over grijze mannen
hangen pakken aan haken in plafonds
sluimert in mij een onbestemd verlangen 
naar een seringenstruik in het paars
elk voorjaar weer

Nel Goudriaan 04-11-2017

Gedicht voor Poëzie Werkplaats
Thema: Griezelig en eng

Geen opmerkingen:

Een reactie posten